
 
 
 

CSJ‐10‐0025.0

 
 

 

This  case was written by Kathleen Gilsinan  for  the Knight Case Studies  Initiative, Graduate School of  Journalism, 
Columbia University. The  faculty  sponsor was Duy Linh Tu. Funding was provided  by  the  John S.  and  James L. 
Knight Foundation (0510). 

Copyright © 2010 The Trustees of Columbia University in the City of New York. No part of this publication 
may be reproduced, revised, translated, stored in a retrieval system, used in a spreadsheet, or transmitted 
in any  form or by any means  (electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise) without the 
written permission of the Case Studies Initiative. 

Not for Profit? The Voice of San Diego Experiment 

By  the  start  of  the  21st  century,  the  business model  that  had  long  sustained American 
newspapers was  broken.  The  growth  of  Internet  news  sources  steadily  siphoned  readers  from 
subscription‐based newspapers toward free online content. Advertisers followed, cutting back on 
print advertising and paying drastically lower fees to advertise on websites, where the practically 
infinite supply of ad space drove prices down. The net revenue loss to newspapers was crippling.   

As  the old model crumbled, media entrepreneurs cast about  for new revenue sources  to 
support news reporting. Websites had so far proved unable to make enough money to support the 
high overhead costs of a newspaper, but what if a news organization was Web‐only? That would 
eliminate print and distribution costs. What if it focused on a niche audience, or served a particular 
demographic?  That would  reduce  the  cost  of  a  large  reporting  staff  at  the  same  time  that  it 
attracted dollars from targeted advertising. Gradually, new enterprises began to spring up across 
the country. Slate and Salon billed themselves as online magazines, covering national politics and 
culture; so‐called “hyperlocal” sites focused on community stories. Many such Web‐only ventures 
were privately owned and for‐profit.  

But  in April 2004, a veteran  journalist and a venture  capitalist  in San Diego, California, 
decided  to  try  another model:  nonprofit.  Together,  columnist Neil Morgan  and  investor  Buzz 
Woolley  founded  Voice  of  San  Diego  (VOSD).  In  late  2005,  they  promoted  reporters  Andrew 
Donohue  and  Scott  Lewis  to  be  co‐executive  editors  of  the  fledgling  enterprise. Neither  had  a 
business  background.  But  both  men  believed  strongly  in  the  VOSD  mission:  to  pursue  local 
accountability  journalism. The website  seemed  to  find  an  audience  that  agreed  the  community 
needed  forceful  local  reporting. Between 2005 and 2009, Voice’s staff grew  from  four  to  fourteen 
while the site broke important local stories and accumulated accolades.  

But as in the for‐profit news business, finding the money to pay for newsgathering was a 
perpetual challenge. Further, Voice had a legal obligation to demonstrate a diverse funding base to 
maintain  its privileged  tax status as a nonprofit. Woolley could not support  the site on his own 
forever.  By  2009,  VOSD  had  been  able  to  attract  enough  support  from  a  combination  of 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     2 

foundations, community members, and corporate sponsors  to expand  its annual budget  from an 
initial  $350,000  to  roughly  $1  million.  Donohue  and  Lewis  had  worked  hard  to  raise  those 
operating funds. But could they do so indefinitely? Was it sustainable to depend on philanthropy? 
Where could Voice turn if the foundation support that made up 40 percent of its budget dried up? 

Across  the  country,  orchestras,  museums,  social  welfare  programs,  and  schools  had 
learned  how  to  make  the  nonprofit  model  work  for  them.  But  how,  the  two  young  editors 
pondered,  could  a  news  organization  persuade  readers  that  what  it  offered  was  worth 
contributing  to  support? What  about  a membership model  along  the  lines  of National  Public 
Radio? Should the news website host community fundraising events? Should it sell coffee mugs, t‐
shirts,  and  other memorabilia?  In  the  long  run,  could  an online,  local news outfit make  it  as  a 
nonprofit?  

Neil Morgan and Buzz Woolley      

  Voice  of  San Diego was  born  because,  in  2004,  the  dominant  San Diego  newspaper,  the 
Union‐Tribune,  fired  veteran  columnist Neil Morgan. Among  the many  outraged  by  the  forced 
retirement  after  55  years  of  a  respected  editorial  voice was  philanthropist  Buzz Woolley.  Like 
many US  newspapers  at  the  turn  of  the  21st  century,  the Union‐Tribune  had  struggled  to  stay 
profitable and had cut costs by steadily paring back staff. Morgan, whose byline had appeared in 
San Diego newspapers  for over half  a  century, was  the highest‐profile  casualty  to date. But his 
departure fit a pattern. 

  This  pattern  was  precisely  what  worried Woolley,  who  had  made  his  fortune  as  an 
entrepreneur  and  venture  capitalist  in  a  number  of different  fields  and who,  like Morgan, had 
spent most of his career in San Diego. Woolley was the head of his own charitable foundation, the 
Girard  Foundation, which donated millions  to  education  in  the  San Diego  area. He  also had  a 
longstanding concern with the quality of San Diego journalism, which he felt had never been high 
and was declining to new lows. He recalls: 

The  Union‐Tribune,  being  the  only  significant  newspaper  in  town,  has 
never been very strong. It’s had some serious biases… Its credibility  in a 
lot  of  areas  is  shaky.  Even  though  I’m  a  registered  Republican,  I 
recognized that historically it’s been fairly far off to right and it’s irritated 
a  lot of people…  [For example,]  there’s been a  fair amount of corruption 
and very bad management within our government system… [Yet] nobody 
knew what they were doing because there wasn’t adequate reporting.1 

                                                           
1  Author’s telephone interview with Buzz Woolley in New York, NY, on November 19, 2009. All further quotes 

from Woolley, unless otherwise attributed, are from this interview. 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     3 

  Morgan,  in Woolley’s view, had been one of  the  few consistently skeptical voices at  the 
Union‐Tribune. Soon  after Morgan’s  last day at  the newspaper  in April 2004, Woolley  contacted 
him to suggest that the two team up to start a news venture of their own. Woolley recalls: “I said: 
‘Neil, we can’t lose your voice. Somebody’s got to question what’s going on.’” After several weeks 
of  discussion,  they  agreed  to  create  a Web‐based  outlet  for  San  Diego‐focused  public  service 
journalism.  

The  point  was  not  simply  to  preserve  Morgan’s  column  in  another  venue—though 
Morgan planned to contribute. Instead, with a small staff of perhaps two or three young reporters 
at  salaries  in  the  $40,000‐$50,000  range,  the  two  hoped  to  address  some  of  the Union‐Tribune’s 
investigative failures at relatively low cost. Woolley would finance the enterprise himself. The bulk 
of  the  site’s  content,  they hoped, would  be provided  by  civic‐minded  San Diegans whom  they 
would convince  to write blogs or columns  for  free. Woolley and Morgan planned  to call the site 
Voice of San Diego, in part to emphasize its planned reliance on citizen journalism of this kind. 

Nonprofit or for‐profit?  

Woolley  then  did  what  he  had  done  throughout  decades  of  starting  businesses:  due 
diligence. He hired a consultant in spring 2004. He wanted to know: What was the experience of 
other news organizations on  the Web? Clearly  the newspaper business model was  failing. Was 
paper the problem? Could a website, with its comparatively negligible costs of distribution, make 
enough  money  through  advertising  or  subscriptions  to  support  a  modest  staff  of  reporters? 
Woolley recalls: 

[The consultant] comes back with a report that says no one is making any 
money out of Web‐only.… There was one [site] that had raised $70 or $80 
million, but she said in four or five years they’d never made any money, 
and they’d run through all their money. 

He reasoned: 

If we’re going  to  lose millions of dollars, why don’t we  just declare  it a 
nonprofit?  The  goal  was  not  to  make  money…  There  are  a  bunch  of 
advantages to being a nonprofit… And setting up a nonprofit business is 
not much different  than setting up a  for‐profit business, which  I’ve been 
doing all my life. 

The  first  task  in  legally  incorporating  a  business,  either  for‐profit  or  nonprofit, was  to 
assemble a board of directors. A  typical board comprised professionals  from a variety of  fields, 
each  of whom  brought  to  bear  different  expertise  to  set  the  overall  goals  of  the  corporation, 
oversee  its management, and approve major decisions. Many nonprofit board members donated 
substantial sums to the organization, and were expected to bring in outside donations as well.  



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     4 

  Incorporated. Voice  of San Diego officially  incorporated  in September  2004  as  a nonprofit. 
The VOSD  board was  unusually  hands‐on. Woolley  had  the  resources  to  provide  payroll  and 
back‐office support for the start‐up through his own foundation. He and Morgan agreed Woolley 
would act as chief executive officer (CEO).2 While Woolley was willing to finance the start‐up, he 
wanted the board to seek other funding as soon as they had a product to show potential backers. 
As the remaining three members of the five‐member board, he and Morgan selected a marketing 
and public relations professional, a retired journalist, and an entrepreneur. One would act as chief 
financial  officer  (CFO),  in  charge  of  keeping  the  corporation’s  balance  sheet.  These  five would 
establish Voice as a business entity, hire  staff,  find office  space, engage  legal  counsel—and  raise 
money. As editor, the board hired Barbara Bry, a former journalist and chief executive officer at a 
Web start‐up, who would help recruit staff. 

Morgan’s  presence  on  the  board  of  directors, Woolley  hoped, would  raise Voice’s  local 
profile. As  reporters,  the board planned on hiring one or  two young San Diego‐area  journalists. 
Rent, phones,  Internet  servers, Web development,  and utilities would make up  the  bulk of  the 
site’s other costs. The anticipated price tag was several hundred thousand dollars for the first year. 
The founders trusted that the site would expand as it found more sources of financial support. 

Nonprofits and news  

  The  term  “nonprofit”  described  a  corporation  that was  not  organized  for  the  financial 
enrichment of private owners or shareholders.3 Such enterprises were commonly called 501(c)(3)s, 
after the section of US tax law that governed them. They were exempt from federal income tax. In 
addition, donations  to  such organizations were generally  tax deductible—that  is, a donor  could 
subtract some of the amount of the donation from his or her taxable income. Any excess revenue a 
nonprofit  had  after meeting  its  expenses  had  to  be  reinvested  back  in  the  company.  The most 
common  types  of  501(c)(3)s  were  hospitals,  churches,  and  schools.  Prominent  US  nonprofits 
included nationwide organizations such as the Girl Scouts and the Salvation Army. 

  News  organizations were  not  specifically  listed  as  eligible  for  tax‐exempt  status  under 
section  501(c)(3).  But  nonprofit  news  had  several  precedents, most  notably  in  broadcast.  Both 
National Public Radio (NPR) and the Public Broadcasting Service (PBS) were nonprofits that relied 
on  a  mix  of  corporate  sponsorship,  foundation  support,  member  donations,  and  government 
funding  to  provide  public  affairs  programming  nationwide.4  But  NPR  and  PBS  were  unique 

                                                           
2  “New Media Makers Toolkit,” Knight Citizen News Network, http://www.kcnn.org/toolkit/impact_studies/.  
3 Exemption Requirements, United States Internal Revenue Code, Section 501(c)(3), 
 http://www.irs.gov/charities/charitable/article/0,,id=96099,00.html.  
4  Leonard Downie, Jr. and Michael Schudson, “The Reconstruction of American Journalism,” Columbia Graduate 

School of Journalism, October 20, 2009, http://www.journalism.columbia.edu/cs/ContentServer?pagename=JRN/ 
Render/DocURL&binaryid=1212611716626 (PDF). 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     5 

entities, created under a 1967 US  law that committed the federal government to provide some of 
their funding.5  

In  addition,  there  were  a  number  of  nonprofit  news  organizations  which  had  no 
government support. Magazines like Harper’s and Mother Jones, and the Florida newspaper the St. 
Petersburg Times, relied for much of their budget on donations and endowments created by their 
wealthy founders. Each also brought in some advertising and subscription revenue.6  

  In theory, these varied sources of support gave a news organization financial stability. For‐
profit  news  organizations  typically  earned  roughly  80  to  90  percent  of  their  revenue  from 
advertising,  which  was  highly  dependent  on  the  business  cycle.  Donations,  particularly 
foundation grants disbursed over several years, were less volatile—though donations, too, tended 
to slow down in recessions and pick up in expansions.  

Yet nonprofits had their own problems. They devoted a great deal of time to seeking and 
preserving  sources  of  funding.  Some were more  successful  than others  at maintaining  editorial 
independence from their funders.7 Donors frequently tied support to a specific area of coverage—a 
hospital might fund a health‐reporting position, for example. In contrast, advertisers by tradition 
were assiduously “walled off” from editorial content.  

  Another challenge was attracting a diverse  funding base. Section 501(c)(3) distinguished 
between  “private  foundations”  and  “public  charities.” A  news  organization  fell  into  the  latter 
category.  Public  charity  status  could mean  thousands  of  dollars  in  tax  breaks  annually. But  to 
qualify, a corporation had  to demonstrate within a stipulated period  that  it was either a church, 
school, hospital, or governmental unit, or  that  it received a broad base of  financial support  from 
the  general  public. The  IRS  sent Voice  a  letter  setting December  31,  2008  as  the  end  of  its  trial 
period.  That  meant Woolley  could  act  as  its  primary  financer  for  no  more  than  four  years; 
thereafter, Voice would have to seek other sources of support. 

Assembling a staff 

  Among  those who  got wind  of  the  project  in  summer  2004 were  two  young  reporters 
named Scott Lewis and Andrew Donohue. Donohue had been on  the City Hall beat at  the Daily 
Transcript, a San Diego business newspaper, and had made a reputation  for himself as  the city’s 
finances and power structure began  to unravel  in spectacular  fashion.  In August 2003,  three San 
                                                           
5  The federal government provided roughly $400 million a year to public broadcasting through the private, non-

profit Corporation for Public Broadcasting. Downie and Schudson, "The Reconstruction of American Journalism," 
p. 78. 

6 See, for example, Mother Jones’ funding structure: “Mojo’s Financials,”  http://motherjones.com/about/why-
donate-mother-jones/mojos-financials.  

7  Jack Shafer, “Nonprofit Journalism Comes at a Cost,” Slate, September 30, 2009, 
http://www.slate.com/id/2231009/.   



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     6 

Diego City Council members were indicted under federal law for corruption. They stood accused 
of accepting campaign contributions and favors from a strip club owner seeking looser regulation 
of his business.8 When Donohue left to take a communications job in Costa Rica at the end of 2003, 
Lewis  took  over  the  beat.  Meanwhile,  retirees  had  sued  the  city  over  its  unfunded  pension 
obligations,  and  in  January  2004,  the  city  admitted  that  “errors  and  omissions”  in  its  financial 
statements had concealed a deficit of over a billion dollars in its pension fund. The next month, the 
city came under federal investigation for accounting fraud and corruption.  

  As a result, San Diego’s credit rating fell, making it nearly impossible for the city to secure 
financing  for  large  projects  such  as  a  planned  baseball  stadium  and  federally mandated  sewer 
upgrades.9 By September  2004, San Diego’s nickname  in  the national media was  “Enron by  the 
Sea,” a reference to an energy corporation that had collapsed amid an accounting scandal in 2001. 
The Union‐Tribune’s editorial board opined in October: “Never has the city faced such a dark and 
troubled financial morass.”10 

  In the thick of covering the morass for the Transcript, Lewis contacted Voice Editor Bry to 
inquire  about  the  planned website. Bry  and  the  board  soon  offered Lewis  a  job  as Voice’s  first 
reporter—though  inclined  to accept, Lewis had  to relocate  to South Carolina  for  the year  for his 
wife’s job. Knowing that his former colleague Donohue was eager to resume a journalism career in 
San Diego, Lewis  recommended  that  the board contact him;  in November 2004,  the board hired 
Donohue, and he moved back from Costa Rica. Lewis hoped to contribute to the site from South 
Carolina and perhaps take on a full‐time role when he returned to San Diego the following year.   

  In addition  to Donohue,  the board hired another young reporter, Evan McLaughlin, and 
an  office  manager.  By  the  end  of  2004,  Voice  of  San  Diego  had  a  salaried  four‐member  staff, 
including Bry as editor, working toward a planned launch on February 9, 2005.  

Early days 

  Donohue’s primary task before the launch was to reestablish contact with sources from his 
days covering city politics for the Daily Transcript. In doing so, he explained that Voice of San Diego 
was a nonprofit website devoted to investigative and public service reporting. Donohue recalls: 

[The project] met with a lot of skepticism. The people who know me best 
and who are my best sources [said], OK, cool, great, I’m  just glad you’re 

                                                           
8 Kelly Thornton, Caitlin Rother, and Ray Huard, “INDICTED; City councilmen charged with taking part in scheme 

to relax no-touch rule at San Diego strip clubs,” San Diego Union-Tribune, August 29, 2003. One defendant, 
Councilman Charles Lewis, died at age 37 in August 2004 while awaiting trial. 

9  “Pension Troubles: A Timeline,” San Diego Union-Tribune, http://www.signonsandiego.com/news/metro/ 
pension/pensiontimeline.html.   

10  “Re-elect Murphy,” San Diego Union-Tribune, October 25, 2004, http://legacy.signonsandiego.com/uniontrib/ 
20041025/news_mz1ed25top.html.   



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     7 

back in town and writing. But other people who I didn’t know extremely 
well were just [dismissive, wondering]… “Is it going to be a blog?”… Blog 
was  still  kind  of  a  dirty word  back  then.  “Are  you  guys  going  to  be 
controlled by  some  sort of outside  forces?”…  In  [early 2005],  I  can’t  tell 
you how many  complaints we got  that we  [would not be] printed,  and 
then  how  skeptical  everybody was  that  you  could  run  a  nonprofit  like 
this…  There was  public  radio  and  public  television  to  think  about,  but 
there was no model to follow doing text‐based journalism online and just 
funding it from a nonprofit standpoint.11 

  Donohue  found his  former  colleague Lewis, now  residing  in South Carolina, a valuable 
resource as he got up to speed on city politics. There would be plenty to cover. Legal challenges to 
the outcome of November’s mayoral election—in which  incumbent Mayor Dick Murphy seemed 
in danger of losing his seat to a write‐in candidate—dragged on for weeks. At issue was the very 
legality of a write‐in candidacy, on which two applicable San Diego laws contradicted each other.12 
Mayor Murphy took the oath of office to begin his second term on December 8, over a month after 
the election, and only after a court  invalidated 5,500 ballots.13 New  legal challenges  to Murphy’s 
reelection spilled into the next year. All the while, San Diego remained hamstrung by bad credit, 
unable to borrow badly needed funds for municipal projects. 

  Launch. The Voice  of San Diego  launched  as planned on February  9,  2005. Donohue  and 
McLaughlin settled into a rhythm of posting two to four stories a day on “mayhem at City Hall,” 
in Donohue’s words. The site  featured Morgan as a columnist, and other  local writers known  to 
the  staff or board offered  their perspective on  city  issues as well, mostly  for  free.  In May 2005, 
Lewis began contributing a regular column from South Carolina. 

  Other than San Diego, however, there was no unifying theme to the site. Opinion writers 
commented on whatever they wished to, and Editor Bry gladly accepted the content. Meanwhile, 
Donohue  and McLaughlin  had  already  started  breaking  stories  related  to  the  city’s  troubled 
pension  fund.  But  as  the months  progressed, Donohue  began  to worry  that  the  site  lacked  a 
“personality”—a  clear  perspective  or motivation.  Lewis, with whom  Donohue was  in  regular 
touch, agreed; he thought the site was “chaotic.” Lewis reflects:   

                                                           
11  Author’s interview with Andrew Donohue in San Diego, California, on September 15, 2009. All further quotes 

from Donohue, unless otherwise attributed, are from this interview. 
12  There was a discrepancy between the municipal code and the city charter. 
13  The court threw out ballots on which voters had written the write-in candidate’s name without filling in the 

corresponding bubble.  



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     8 

I  think  a  broader  problem  that  a  lot  of  new media  entrepreneurs  faced 
during this period… is the desire to replicate the newspaper online, in the 
sense of be everything to everybody, but better.14  

  The result was an unfocused hodgepodge. Voice of San Diego had a staff of only four and an 
annual budget  in the hundreds of thousands. By comparison, the Union‐Tribune, whose coverage 
gaps Voice of San Diego was  founded  to address, still had hundreds of editorial employees and a 
multimillion‐dollar yearly budget.15  

New leadership 

  In July 2005, five months after Voice’s launch, Editor Bry stepped down. Her replacement, 
Glenn Rabinowitz, took the helm at a time when Voice’s founding principle—to hold San Diego’s 
leaders to account—seemed more crucial than ever for the city. “The city’s entire power structure 
was collapsing,” says Donohue. On July 15, Mayor Murphy stepped down a mere seven months 
into his second term. His replacement, Deputy Mayor Michael Zucchet, was under indictment for 
corruption—his  conviction  was  handed  down  the  same  day  he  took  office,  and  he  had  to 
relinquish his hours‐old mayoralty immediately. A special election was called. All the while, Lewis 
notes,  the Union‐Tribune had no Metro columnist  to make sense of  the mess—the paper had not 
replaced Morgan. Says Lewis: “Every city has somebody that puts things in perspective. There was 
just none of that” in San Diego. 

  At the same time, Voice was expanding. Will Carless joined the staff midyear; in fall, Lewis 
returned from South Carolina to join Voice full time as a reporter. In November, Lewis spent three 
weeks in South Carolina to wrap up moving; at a morning news meeting while Lewis was gone, 
Rabinowitz announced his immediate resignation as editor, four months after joining Voice. 

  Donohue  called Lewis  to break  the news. The  two were anxious about  the  site’s  future. 
Two editors had quit Voice in its first year. Was that a vote of no confidence? What if the board—
and crucially, Woolley—decided the experiment had failed? Lewis recalls, “This place was pretty 
clearly in danger of folding.” Still, Voice’s reporters—Donohue, Carless, McLaughlin, and Lewis—
were not altogether rudderless  in the absence of an editor. Neither Bry nor Rabinowitz had been 
especially hands‐on, and Donohue had over  time assumed many of the functions of a managing 
editor in addition to his writing responsibilities. 

  Lewis  and Donohue  spent  hours  on  the phone  for days  at  a  time  trying  to  hash  out  a 
future  for  the website.  They were  unwilling  to  abandon Voice,  and  it  seemed  to  them  that  the 

                                                           
14  Author’s interview with Scott Lewis in San Diego, California, on September 15, 2009. All further quotes from 

Lewis, unless otherwise attributed, are from this interview. 
15  Leonard Downie and Michael Schudson, “The Reconstruction of American Journalism.” 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     9 

nonprofit business model  could  sustain  it—the main  challenge was  to  fix  the  editorial product. 
There were several areas  they  thought needed  immediate changes. Lewis recalls: “We described 
[the website] then as a jungle you felt like taking a big machete to.” 

  Layout.  For  example,  the  site was  an  ill‐defined  jumble  of  news  and  opinion,  laid  out 
almost arbitrarily. Lewis and Donohue thought they needed to separate clearly news from opinion 
and cull some of the lighter fare such as the society and food columns Voice occasionally published. 
Giving opinion writers their own section of the site would also, in their view, help VOSD showcase 
its contributors and capitalize on what they saw as a  lack of good opinion writing  in San Diego. 
But VOSD had  to enlist better opinion writers,  too.  In Lewis and Donohue’s view, Morgan and 
Woolley  had  overestimated  the  ease  of  attracting  worthwhile  contributions  to  the  site.  Lewis 
explains:  

There was  a basic  theory…  that  there would be  a whole bunch of  civic 
thinkers who would provide… a substantial portion of the site’s content... 
But  since  then  I  think  our  definition  of  citizen  journalism  has  become 
healthier. What  the “crowd” can do for you  is obviously something very 
valuable. But you can’t just hand them a pen. You’ve got to do something 
more… You’ve got to direct them, or you’ve got to assign them… But you 
can’t simply just say, OK, now write for us. 

  Lewis and Donohue also felt that the site did not take advantage of the Web’s potential to 
engage readers. They wanted  to create space on the home page for readers to discuss San Diego 
issues—maybe  with  a  daily  debate  topic.  They  also  saw  the  potential  to  engage  readers  as 
reporters by using the site to post queries and solicit sources. 

  Proposal  to  board.  Inspired,  the  two  agreed  to  submit  their  ideas  to  the  board,  with 
themselves as leaders of the proposed changes. Neither had run an organization before, but they 
felt strongly that they understood Voice’s goals and its needs better than anyone. Lewis returned to 
San Diego  in  late November, and he and Donohue hammered out a detailed 15‐page proposal, 
which they submitted to the board. 

Under their plan, Donohue would continue as news editor, a role he had all but taken over 
in  the  preceding  weeks.  Lewis—so  far  a  columnist—proposed  to  oversee  the  technical  and 
personnel  aspects  of  creating  a  separate  opinion  section  and  improving  the  site’s  interactive 
component. They agreed to take the titles of co‐executive editors, neither overseeing the other, and 
both reporting ultimately to the board. They wrote: 

The founders of the Voice of San Diego had an incredible idea one year ago. 
While the Voice has achieved more than many imagined since going live in 
February 2005, much of the vision of the founders remains just an idea. No 
one,  to date, has  taken  this vision and made  it a reality. We are going to 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     10 

give you the website that you envisioned when Voice was born. It won’t be 
costly and it won’t be complicated. Like reporting itself, the tools needed 
are simple: energy, communication and hard work.16 

  In  sum, Lewis and Donohue proposed  that  the new Voice “should  stand on  three  legs”: 
news, opinion, and reader interactivity. They summarized their plans: 

Goal:  To  build  a website  as  known  and  recognized  for  the  variety  of 
opinions  it  provides—and  the  opportunities  it  offers  in  engaging 
readers—as we have been  for our news  coverage, while also  freeing up 
resources to expand on our news coverage of both education and arts. To 
[pare]  down  our weakest  content,  focus  on  quality,  diverse,  intelligent 
submissions. 

Result:  To make  the Voice  of  San Diego  vibrant.  To make Voice  the  true 
town forum envisioned originally.17  

Starting over 

  The board accepted Lewis and Donohue’s proposal in early December. Indeed, it was the 
most detailed business plan  for Voice  to date, and  they were running out of options. Woolley  in 
particular was anxious  to  see  the project  succeed and was willing  to  invest  in  leadership. As of 
December 2005, Voice of San Diego had been  in operation  for  less  than a year, and still  relied on 
Woolley  for most of  its  funding—which had so  far come  to almost $700,000  in startup costs and 
operating  expenses.18  Lewis  notes:  “That  isn’t  a  lot  of  money  in  the  grand  scheme  of  what 
philanthropists are accustomed to doing in communities.” But it was still a substantial amount to 
spend on an enterprise that had yet to prove itself.  

Despite Voice’s difficulty finding its feet, there was reason for hope. Start‐ups of all kinds—
for‐profit, nonprofit, Web‐based, or otherwise—typically spent a good deal more money than they 
earned  in  their  first  two  to  five  years.19 Voice’s  nonprofit  status  theoretically  bought Lewis  and 
Donohue even more  time  to experiment with  the  format. Lewis explains: “There’s never a point 
where a nonprofit has to go out of business” as long as its backers remain willing to provide funds.   

  However, under the 501(c)(3) public charity provision for diversified sources of funding, 
VOSD could not rely on Woolley as its main backer beyond December 2008—the date the IRS had 
set. So Lewis and Donohue had to fix two urgent problems: rationalize the editorial product and 
                                                           
16  Andrew Donohue and Scott Lewis, “Voice of SD Proposal from Scott and Andy,” November 2005.  
17  Donohue and Lewis, “Voice of SD Proposal from Scott and Andy.” 
18  IRS Form 990, Voice of San Diego, 2006. 
19  Mark Hendricks, “Charting Your Business Timeline,” Entrepreneur, 
 http://www.entrepreneur.com/growyourbusiness/businesstimeline/article81266.html.    



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     11 

diversify  the  funding  base.  They  decided  to  focus  first  on  editorial  issues.  Then  in  their mid‐
twenties,  the  two were poised  to  take over an experiment  in  the  future of news, and  it was still 
unclear whether  the model would work. With  the board’s  approval of  their plan  came  sudden 
responsibility for a range of interlocking financial, technological, and editorial decisions. 

  Cutting costs. They got started at the end of 2005. While they could count on Woolley for 
the next year’s funding, the purse was not bottomless. The board required Lewis and Donohue to 
remain within a budget of $300,000. If they wanted to improve the news product by hiring more 
reporters, that meant cutting other costs. Both felt that, given their budget constraints, a tight focus 
on  reporting  should  be  their  guiding  principle.  Donohue  explains:  “We  are  not  a  technology 
company… The gap we were created to fill is the gap in high quality news. And we need to find 
the cheapest and most efficient way of doing that.” 

They  started by canceling  the Associated Press news  feed  the site displayed, which cost 
$1,200 a month and showed national, rather than San Diego‐specific, headlines. They also decided 
to  lay off an administrative assistant, whose salary they felt would be better spent on a reporter. 
Moreover, they were paying $3,000–$4,000 a month in Web development and maintenance costs to 
an outside contractor. By switching to a rented website template and content management system, 
they reduced that expense to $900 a month. This last decision yielded savings, but also unintended 
consequences. Lewis recalls: 

I had a night where the site went down, and I didn’t know what to do… I 
had no clue, and it just made me fundamentally, to my bone, nervous that 
I didn’t understand it at all.  

  Despite that experience, Lewis felt VOSD could not afford in‐house technical support; the 
salary alone was the equivalent of two reporters’ salaries. Their solution was for Lewis to devote 
himself to learning as much as he could about running the website. “That was a crucial point for 
us,”  notes  Lewis.  “It  became  clear  that  [site maintenance] wasn’t  necessarily  Chinese.  I  could 
maybe break this code a little bit.”   

  By September 2006, nearing the end of their first year in charge of Voice of San Diego, Lewis 
and Donohue had managed to cut nearly $30,000 from their annual Web development budget and 
had squeezed out thousands of dollars in savings elsewhere. Their reward: they were able to hire 
an additional reporter. 

“The money‐getting operation” 

  As 2006 drew to a close, Voice had been in operation nearly two years. Through their first 
full year running Voice, Donohue and Lewis had concentrated on the editorial side. Overseeing a 
small but growing staff, Donohue had enforced,  in his words, a “relentless  focus” on San Diego 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     12 

quality of life issues. He assigned reporter Rob Davis to cover environment, Kelly Bennett to cover 
housing  and  the  economy,  and Emily Alpert  to  cover  education. Evan McLaughlin, who  along 
with Donohue  had  been  one  of  Voice’s  first  hires,  focused  on City Hall  and  politics. Donohue 
himself also wrote about  city government while  strategizing about  future  investigative projects. 
Lewis, while maintaining his weekly column, had become the website manager. 

But  a different  clock had been  ticking. December  2008 was  the  end of  the grace period 
during which Woolley could bear most of  the site’s costs himself  if Voice wanted  to qualify as a 
public  charity. Voice was  a  long way  from weaning  itself off Woolley, who  still provided  some 
three‐fourths of the site’s operating budget. Thus far, Lewis and Donohue had largely left financial 
questions  to  the board  and had only  a hazy grasp of what Donohue  calls  “the general money‐
getting  operation.”  For  example,  explains Lewis,  “it  took us  literally  a  year  to understand  that 
marketing, fundraising and [selling] advertising were three completely different things.” They had 
learned this mostly through trial and error. Lewis says: 

We kept hoping, and  the board kept hoping,  that we were going  to  find 
this magic businessperson, this marketing person that would come in and 
just shape us up… But for $40,000 or $50,000, you’re not going to find the 
magic person that does all these things, that can come in, feel the passion 
of the organization and translate that into [money]. 

  At first, the board thought Voice needed a marketing specialist—someone who, Donohue 
explains,  “could  get  [our  name]  out  at  the  street  fair.  But  then  they were  also  expected  to  get 
advertising  funds  and  to  get  fundraising  dollars.”  The  board  hired  and  fired  two  different 
marketing  specialists  between  2005  and  2006;  neither  had  the  skills  or  background  to  take  on 
fundraising  and  ad  sales  in  addition  to marketing.  It dawned  on Lewis  and Donohue  that  the 
board might be recruiting for the wrong  job. Just because their reporters were successfully multi‐
tasking did  not  necessarily mean  they would  find  someone  able  to market,  fundraise,  and  sell 
advertising with equal competence.  

  Lewis and Donohue  themselves had  so  far proven more adept at  saving money  than at 
finding new  sources of  it,  and  they knew  they needed help. Though  the board had brought  in 
some  additional  sources  of  funding—mostly  from  local  foundations  and  philanthropists—to 
supplement Woolley’s backing, Voice had no one dedicated  full‐time  to development as  the  site 
entered its third year in 2007.  

  It was imperative to diversify the funding base. In consultation with the board, Lewis and 
Donohue determined  that  their priority  should  be  fundraising,  rather  than marketing  or  an  ad 
campaign. Concretely, this meant persuading organizations or individuals to contribute. So Lewis 
took  charge  of  grants  and  funding  drives.  In mid‐2007,  the  board  hired Camille Gustafson  as 
development director to assist Lewis in those efforts. She  joined Voice with a sense, she says, that 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     13 

“there was some foundation money out there, and we should try to find out how to tap into some 
of that.”20 

  It was in some ways harder to find donors than investors, who could expect at least some 
return on their money. Lewis explains:  

For‐profits  can  raise  a  lot  of  investment money,  and  I  think  that we’ve 
been told several times that if we were… somehow able to switch to a for‐
profit, we could raise literally millions… But we never understood how to 
return  that  investment, how  to make money on  it. And Buzz  [Woolley] 
has said, “If [Voice] were a for‐profit, I would have walked away.” 

Money Sources   

Foundations. The news site’s leadership decided to go first and foremost after foundations. 
These disbursed  large  sums of money  through project‐based grants. A grant  could  extend over 
several  years  and  fund  major  expenses  such  as  salaries.  But  there  was  a  catch.  Lewis  says: 
“[Foundations] don’t  just give you money and then you figure out what to do with  it.” Locating 
foundations with  goals  similar  to Voice’s  own,  crafting  a written proposal  that would  convince 
them to donate, and then periodically reporting back to them on how their money was being spent 
was more  than  a  full‐time  job.  Through  2007,  Lewis  committed more  and more  of  his  time  to 
fundraising along with Gustafson. 

  They  were  thrilled  when,  in  January  2008,  they  secured  a  grant  from  a  local  science 
foundation,  Legler  Benbough,  committed  to  promoting  science  knowledge  in  San  Diego.  The 
$70,000 grant was intended to fund a science reporter for two years. Gustafson recalls: 

I was able to look at some of their goals and mission and say you know, if 
you  funded  a  science  and  technology writer  for us  it  really would help 
you with all of your goals in the science area.  

  But to his dismay, Lewis soon learned that $35,000 a year could not fully fund a reporter. 
He says: 

Even if the employee’s only going to cost you $40,000 [a year], you need to 
raise a lot more than just that before you hire them… A $40,000 employee 
comes with about $10,000 in benefits and costs associated, and then about 
$10,000  in  equipment  and  other  expenses,  and  then  about  another  $15‐
$20,000  in  supervisory  issues  and  such. So  if you hire a $40,000 person, 
you’d better get a grant for about $80 or $90[000]. 

                                                           
20  Author’s telephone interview with Camille Gustafson in New York, NY, on September 21, 2009. All further 

quotes from Gustafson, unless otherwise attributed, are from this interview. 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     14 

Lewis also worried about what would happen when the grant ran out. Would Voice have 
to  fire  the  science  reporter? Would  reliance  on  similar  time‐limited  grants  endanger  the  entire 
organization?  Eleven months  later,  the  dollar  amount was  geometrically  larger,  but  the  issues 
similar, when VOSD  in December  2008  obtained  a major  grant  from  the  John  S.  and  James  L. 
Knight Foundation, a Florida‐based foundation dedicated to funding news innovation.21 

Knight gave Voice a two‐year, $100,000 grant. That allowed VOSD to expand its reporting 
staff  by  still  another  reporter—this  one dedicated  to  covering  neighborhoods. Moreover, Lewis 
hoped for an ongoing relationship with Knight. In late 2008, for example, Knight had plans in the 
works to match the grants of local foundations interested in funding news projects. Voice thought it 
likely  that  it  could  persuade  the  San  Diego  Foundation,  with  which  Woolley  had  a  strong 
relationship, to create such a partnership.22 

  Donations.  Lewis  and  Gustafson  also  threw  themselves  into winning  financial  support 
from  their growing base of  readers. By 2008, Voice had a small audience of 18,000 or so unique 
visitors  a month—compared  to over  a million unique monthly visitors  to  the San Diego Union‐
Tribune’s website.23 Voice  also had  a modest but growing  fan base on  the  social networking  site 
Facebook.  

The  challenge was  to  turn  readers  into  donors.  Though  less  lucrative  than  foundation 
grants, a large number of small donations from individuals could provide leverage in persuading 
larger funders to support Voice. Moreover, even though small donations only slightly impacted the 
site’s  overall  financial  health,  they  contributed  valuable  proof  of  its  ideological  independence. 
Lewis explains:    

The  overall  goal  is  to  get  as  many  different  sources  of  revenue  as 
possible…  Even  if  it’s  just  a  $35  gift,  it  still  helps  to  illustrate  our 
attractiveness to a very diverse group of people… If a libertarian gives us 
money,  and  a  Democrat  gives  us money,  and  a  conservative  gives  us 
money, and if you can get the full myriad of sources, then you can be seen 
as  a  strong  organization  that  isn’t  just  pushing  the  agenda  of  a  few 
individuals. So our goal is to diversify as much as possible.  

  PBS and NPR offered instructive examples of strategies for convincing readers to donate. 
Lewis and Gustafson learned that only about one‐tenth of viewers or listeners donated money to 

                                                           
21  The Knight Foundation also funds the Knight Case Studies Initiative at Columbia University Graduate School of 

Journalism, which produced this case study. 
22  The Knight Foundation encouraged community foundations to fund local journalism projects through an initiative 

it called the Knight News Challenge. Community foundations were akin to banks—they operated accounts for 
local donors and made charitable contributions on those donors’ behalf.   

23  Richard Pérez-Peña, “Web Sites That Dig For News Rise as Watchdogs,” New York Times, November 17, 2008, 
 http://www.nytimes.com/2008/11/18/business/media/18voice.html?_r=1&ref=todayspaper&pagewanted=all.  



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     15 

NPR and PBS, prodded by the funding drives that periodically superseded regular programming, 
offering  items such as coffee mugs or  t‐shirts  in exchange  for donations. Among Voice’s visitors, 
internal traffic statistics showed that about 10,000 spent more than four minutes at a time on the 
site. Gustafson  and  Lewis  reasoned  they  should  be  able  to  get  10  percent  of  these  readers  to 
donate.  

  But  as  a website, Voice  could not  achieve  the  same  sense of urgency NPR  and PBS did 
through  interruptions  in  service.  They  would  have  to  make  do  with  email  solicitations  and 
announcements on their website. Further, after disappointment  in early experimentation sending 
mugs  to  donors,  Lewis  and  Gustafson  decided  Voice  should  find  a way  to  give  their  donors 
intangible  benefits unavailable  elsewhere. But, Gustafson wondered,  “what  can you  share with 
people that makes them feel like they’re really getting involved with your organization?” 

  She decided to design social  incentives for donors. In February 2008, she hosted an open 
house and tour of the newsroom for members to meet the staff—and nearly 250 people showed up. 
In July 2008, she launched a monthly coffee series with Lewis and Donohue as a way for members 
to  see  how  the  site  was  run.  She  explains:  “I  think  it’s  important  when  you’re  an  online 
organization primarily that you do things to have an offline personality and get people engaged.” 

   Advertising. A  third obvious source of potential revenue was advertisers. Most for‐profit 
media organizations, particularly Web‐based ones, relied on advertising  for  the majority of  their 
revenues.  Voice,  by  contrast,  devoted  few  resources  to  selling  ads,  and  in  2008, money  from 
advertising made up  less  than  five percent of  its operating budget.  It was difficult  to earn much 
from online‐only  advertising—a painful  lesson news organizations  across  the  country had been 
learning for years, and a major reason Woolley had founded Voice as a nonprofit. Yet ads were an 
attractive  source of  revenue, Lewis  says, because  they  came  “without  strings  attached  as  far  as 
editorial  initiatives… It  is actually money you can use for the kinds of things that you need,  like 
writers and insurance.” 

By  the  end  of  2008,  the  Voice  leadership  team  had met  its  goal:  the  funding  base was  
diversified. At  the  same  time,  it was  increasingly clear  to Lewis and Donohue  that one of  them 
should  take over  full‐time  responsibility  for  fundraising and business operations. Though Lewis 
had largely become the de facto business manager, there remained significant overlap between his 
and Donohue’s roles; they attended many of the same meetings and checked with one another on 
major decisions. The two decided to submit a proposal to the board to formalize their division of 
labor: Lewis would be CEO,  in  charge of  fundraising, business,  and  the website,  and Donohue 
would remain in charge of content. The board approved the proposal in December 2008. 

Lewis would henceforth be directly responsible to the site’s funders. He says: “Now when 
I wake up  in  the morning, my entire goal  is  to provide  the  fuel  for  the engine  that  [the editorial 
side  is]  running.” With  the  addition  of  the Knight  funding  to  start  in  2009,  foundation money 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     16 

would account for 40 percent of VOSD funding. Another 30 percent came from major individual 
donors  and  the  remaining  30 percent  from  small donors  and  advertising. With  these numbers, 
VOSD qualified for public charity status. But no sooner had they achieved this ambitious goal than 
they confronted its corollary: could they keep it up?  

Is it sustainable? 

Donohue and Lewis spent 2009 trying to answer that question. With the division of labor 
they  had  established—Donohue  leading  the  editorial  piece,  Lewis  directing  the  business  and 
technology side—VOSD was building a sturdy  reputation on a  fairly  solid  financial  foundation. 
The  site’s  influence extended  far beyond  its  relatively modest audience of about 100,000 unique 
visitors a month—one Voice investigation had, for example, brought to light conflicts of interest in 
a  city  redevelopment  agency,  leading  to one  firing  and one high‐level  resignation. Partnerships 
with  the  local NBC  affiliate  and  two  local  radio  stations—on which  Voice  reporters  appeared 
frequently  to  discuss  their  stories—brought  them  even  greater  exposure,  but  no  additional 
revenue.  

To  their regret, however, Lewis and Donohue themselves were  increasingly distant from 
the accountability reporting that had made them so passionate about Voice in the first place. Lewis 
continued to write a political blog—“Scott Lewis on Politics,” nicknamed SLOP. But he rarely had 
time to squeeze in writing during the day and sometimes wrote his column at four in the morning 
the  day  it was  due.  As  editor,  Donohue  says,  “I’m  involved  in  journalism,  but  I  don’t write 
anymore either. That’s just a sacrifice we both had to make.” The two were still adjusting to their 
unaccustomed  leadership  roles,  but  the  news  site—and with  it,  their  livelihoods  and  those  of 
nearly a dozen other staffers—depended on their ability to perform those roles well. 

Meanwhile  Gustafson  continued  to  stitch  together  community  initiatives  to  draw  in 
members.  In  January 2009, Lewis and Gustafson  came up with a novel way  to use  some of  the 
site’s marketing budget: they hosted an essay contest for a $2,500 scholarship.24 Gustafson remarks:  

We  could have  just  bought  an  ad  in  San Diego Magazine  for  $2,500  and 
hope  someone  saw  it and went  to  the website. But  in  [having a contest] 
you guarantee that you’ve got people at least interested enough to actually 
go  to your website  and  see what you’re all about. And  then you’ve got 
people saying nice, this is fantastic to be able to give a student scholarship. 

 Voice’s second open house in June 2009 was free for members and $20 for non‐members, 
and  over  20  new members  joined. That,  and  continuing  quarterly  email  funding drives, meant 

                                                           
24  Students could write an essay on any of three local debates: 1. Should taxpayers fund a new football stadium for 

the San Diego Chargers? 2. Should the local children’s pool continue to host seals? 3. Should teachers be paid 
based on the quality of their performance, and if so, how should the teachers be evaluated?  



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     17 

Voice was  on  track  to  hit  1,000  contributing members  by mid‐2009—a modest  number  by  the 
standards of public radio and public broadcasting, but a milestone for Voice.  

At the same time, the staff had grown to eight staff writers and a handful of freelancers,  
focused on water, housing, science, and environmental  issues. Their stories had brought  to  light 
misleading  crime  statistics, excessive water use by a  reputedly environmentalist  local politician, 
and  the  devastating  poverty  of migrant  camps  along  the Mexican  border,  among  other  things. 
Voice  had won  awards  from  such  national  organizations  as  Sigma Delta Chi  and  Investigative 
Reporters  and Editors.  It had been  featured  in  a  front‐page  story  in  the New York Times, which 
described the site as a potential model the future of news. Other organizations were experimenting 
with the nonprofit website model themselves—such sites had sprung up in St. Louis, New Haven, 
and Minnesota. Lewis and Donohue frequently advised the new start‐ups.  

In  2009,  Voice’s  revenue  stream  continued  to  be  40/30/30  from  foundations,  major 
individual donors and small donors. On the expense side, Voice had upended the business model 
of  the  typical newspaper. Where newspapers  typically spent up  to 70 percent of  their budget on 
distribution, Voice spent 70 percent of  its budget on reporting—with about 14 percent devoted to 
marketing and 16 percent to administrative expenses. “Almost every single dollar that we’ve had 
has been invested in reporting,” says Lewis. 

But was Voice, with  its  relatively small audience and small donor base,  really a success? 
What did success mean in the absence of profits? In the for‐profit world of ad‐supported content, 
site traffic had a direct effect on how much a site could charge for ads, and hence on profits. In the 
nonprofit world of Voice, foundations cared as much about intangibles like “influence” as they did 
about measurable traffic statistics. Judging by the national attention it had received and the policy 
changes its reporting had effected, Voice arguably exercised influence that far outweighed its traffic 
statistics; at around 80,000 unique monthly visitors in 2009, the numbers were modest compared to 
those of newspaper sites,  including the Union‐Tribune’s, that often counted unique visitors  in the 
millions. Was that the measure of success?  

Finally, could charitable contributions, grants, and advertising really sustain a local news 
business  the way  they  sustained museums,  symphonies,  and other  cultural  centers? Grants  ran 
out, contributions were fickle, and advertising dollars typically were low. The tricky question was 
whether the public valued local news as highly as it valued art, music, and education. Lewis says: 

Probably our single biggest concern and challenge going  forward  is  that 
some  of  these  [foundation]  grants  are  only  one,  two  or  three  years.  So 
what happens when they run out? The good thing is that we’re obviously 
attracting  more  interest  from  different  people,  different  foundations...  
Everybody asks me, are you sustainable? I don’t know what that means. I 
don’t know any small business, for instance… who could say that within 
two years we’re going  to be around no matter what. On  the other hand, 



Not for profit? ________________________________________________________________CSJ‐10‐0025.0 

     18 

we still need to prove that in two years, if all these grants run out, that we 
have  other  sources  of  revenue...  So  that’s  the  kind  of  issue  that we’re 
working  through right now. What  is  the definition of sustainable?   How 
big do we grow? 

 


